آییننامه نحوه راهاندازی مدارس قرآنی موضوع مصوبه هشتصد و شصت و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با امضای رئیس جمهور و رئیس این شورا ابلاغ شد.
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در هشتصد و شصت و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، آیین نامه نحوه راه اندازی مدارس قرآنی اصلاح شد.
وی افزود: با عنایت به نقش آموزش و پرورش در فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانشآموزان، مبتنی بر معارف انسان ساز قرآن کریم و سیره تعالی بخش پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) و با توجه به ضرورت تقویت و تعمیق شایستگیها و مهارتهای پایه تربیت قرآنی دانشآموزان و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، شورای عالی آموزش و پرورش اقدام به اصلاح این آییننامه کرد.
نوید ادهم اظهار داشت: با توجه به مفاد مصوبه مذکور، وزارت آموزش و پرورش نسبت به راه اندازی «مدارس قرآنی» در هر یک از دورههای تحصیلی اقدام میکند.
وی با اشاره به ماده یک این مصوبه گفت: مدارس قرآنی به مدارسی اطلاق میشود که در آن دانشآموزان مستعد و علاقمند، علاوه بر برنامه رسمی و ساعات مقرر در جداول مواد درسی دورهها و رشتههای مختلف تحصیلی ، حداکثر 6 جلسه آموزشی در هفته، معارف، شایستگیها و مهارتهای تکمیلی قرآنی را فرا میگیرند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: مدارس دولتی و غیردولتی در تمام دورههای تحصیلی، با اولویت دوره ابتدایی، میتوانند، با رعایت مفاد این آییننامه و بر اساس دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ میکند، نسبت به اجرای این مصوبه اقدام کنند.
وی ادامه داد: مجوز تأسیس این مدارس برابر ضوابط، به درخواست اداره کل آموزش و پرورش استان و موافقت معاونت پرورشی و فرهنگی صادر میشود.
*محتوای آموزشی و تربیتی مدارس قرآن همسو با برنامههای درسی است
نوید ادهم درباره اهداف مدارس قرآنی گفت: زمینه سازی برای تربیت قرآنی دانشآموزان و رشد و توسعه معارف، مفاهیم و سواد قرآنی دانشآموزان و فراهم آوردن زمینه حفظ آیات، تدبر در آنها و توانایی بهرهگیری از آموزههای قرآن کریم در زندگی فردی و اجتماعی و همچنین ارتقای جایگاه مدرسه به کانون تربیتی محله و اعتلای فرهنگ و تربیت قرآنی در جامعه از جمله مهمترین اهداف راه اندازی این مدارس هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: فضای آموزشی و تربیتی حاکم بر مدرسه، منابع و مناسبات انسانی، روش های یاددهی ـ یادگیری، شیوههای ارزشیابی، مدیریت آموزشی و رهبری تربیتی جاری در مدرسه، باید با الهام از تعالیم حیات بخش قرآن کریم، زمینه تربیت پذیری و تقویت اخلاق قرآنی دانشآموزان را بیش از پیش فراهم آورند.
نوید ادهم اظهار داشت: راهنمای برنامه و برنامههای آموزشی و تربیتی و محتوای فعالیتهای تکمیلی و مهارتی این مدارس، مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی، تدوین شده و پس از بررسی و تأیید کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی، ابلاغ میشود. این برنامه به برنامه و سر جمع ساعات درس قرآن در پایه مربوط اضافه میشود و عنوان مستقلی برای آن منظور نخواهد شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، وی اضافه کرد: محتوای آموزشی و تربیتی این مدارس همسو با برنامههای درسی شامل برنامهها و فعالیتهای تقویت روخوانی، قرائت ، درک مفاهیم و معارف قرآنی، حفظ قرآن کریم و فعالیتهای تربیتی قرآنی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: چگونگی ارزشیابی تربیتی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان این مدارس در راهنمای برنامه درسی موضوع ماده 4 این آییننامه تعیین میشود و به دانشآموزان این مدارس، علاوه بر مدرک تحصیلی رسمی، پس از کسب موفقیت در برنامههای مقرر، برابر ضوابط، گواهینامه اعطا میشود.
نوید ادهم در پایان گفت: منابع انسانی شاغل دراین مدارس، اعم از مدیر، معاون، مربیان ، معلمان و سایر کارکنان علاوه بر ضوابط عمومی، متخلق به اخلاق قرآنی بوده و از حسن شهرت برخوردار هستند.