غرفه های نمایشگاهی آنلاین

معرغی مجازی کلیه شرکتها و فروشگاهها

غرفه های نمایشگاهی آنلاین

معرغی مجازی کلیه شرکتها و فروشگاهها

"3ـ3ـ6" باید یکسال آزمایشی اجرا می‌شد/با کاهش زمان آموزش موافق ن

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعضای این کمیسیون با کاهش زمان آموزش موافق نیستند اما با کاهش وقت‌کُشی که در فضای آموزشی وجود دارد، موافق هستند.

خبرگزاری فارس:


عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص اجرای نظام آموزشی "3ـ3ـ6" که از ابتدای مهر امسال در مدارس اجرایی می‌شود، اظهار داشت: در ظاهر به نظر می‌آید که این طرح متناسب با نیاز فعلی آموزش کشور است اما در اصل نسبت به گذشته تفاوت چندانی ندارد و تا حدودی سیستم آموزشی را دچار اختلال کرده است.

* عدم تربیت منابع انسانی متخصص برای کلاس ششم در طرح "3ـ3ـ6"

فیاضی با بیان اینکه فعالیت آموزش و پرورش بر سه محور فضا و امکانات، منابع انسانی و محتوای آموزشی اداره می‌شود، افزود: اختلال در ساختار آموزشی که بر پایه این سه محور تشکیل شده است تا حدودی اجرای این طرح را با نگرانی مواجه کرده است.

وی با اشاره به حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عنوان کرد: با ارائه توضیحات وزیر در خصوص این طرح، همچنان اطلاعات کافی به دست نیاورده‌ایم و از تضمین کار و اخبار محتوای آموزشی کلاس ششم بی‌خبر هستیم اما به گفته وزیر بخشی از آن انجام شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در خصوص منابع انسانی که در کلاس ششم باید انجام وظیفه کنند تاکنون نیروی متخصصی برای این بخش تربیت نشده است.

وی اضافه کرد: اکنون مقرر شده است با آموزش‌های ضمن خدمت به برخی نیروهای تحت پوشش آموزش و پرورش، نیروهای انسانی مورد نیاز کلاس ششم آماده شوند که امکان دارد برخی از آنها واجد شرایط لازم باشند.

* طرح "3ـ3ـ6" باید یک سال آزمایشی اجرا می‌شد

این نماینده مجلس در خصوص فضای آموزشی در کشور، عنوان کرد: به طور معمول مدارس ابتدایی در روستاها و مناطق کوچک سه کلاسه و در شهرستان‌ها و شهرها و مناطق بزرگ پنج کلاسه ساخته می‌شدند و اکنون با اضافه شدن یک کلاس دیگر اعتبارات و مکانیزم و فضای مهندسی هنوز مشخص و واضح نیست و این، از دیگر نگرانی‌های اجرای این طرح است.

وی اجرای این طرح را تا حدودی شتابزده دانست و بیان داشت: محدودیت امکانات و اختیارات مجلس امکان بررسی و پیگیری دو یا سه ماهه این طرح را نمی‌دهد و تلاش اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر رفع موانع موجود است.

فیاضی به کالبدشکافی ساختار "3ـ3ـ6" قبل از اجرای آن اشاره کرد و گفت:‌ معمولاً یک طرح آموزشی یا هر طرحی به صورت پایلوت در منطقه یا استانی در کشور اجرا می‌‌شود و اگر این طرح نیز همانند دیگر طرح‌ها به مدت یک سال در استان یا مناطق مختلف با فرهنگ، اقلیم و فضای آموزشی و حتی فضاهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی متفاوت اجرا می‌شد، پی به نواقص آن برده و در نتیجه آن طرح فراگیر یا متوقف می‌شد که متأسفانه نسبت به این طرح این عمل صورت نگرفته است.

*نمایندگان مجلس با کاهش زمان آموزش موافق نیستند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تعطیلی پنج شنبه مدارس، اظهار داشت: اعضای کمیسیون با کاهش زمان آموزش موافق نیستند اما با کاهش وقت‌کُشی که در فضای آموزشی وجود دارد، موافق هستند.

وی با بیان اینکه کیفیت و کمیت مدارس برای بیشتر دانش‌آموزان اصلاً مناسب نیست، گفت: اگر وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان را از صبح تا ساعاتی از بعداز ظهر در مدارس به تحصیل مشغول کند و پنج‌شنبه نیز مدارس تعطیل شوند، کیفت آموزش بالا می‌رود و اهداف مشخص شده در این طرح محقق می‌شود.

فیاضی با اشاره به اجرای تعطیلی پنج‌شنبه مدارس در یکسال اخیر، عنوان کرد: با ارزیابی‌خانواده‌ها و کارشناسان در وزارت آموزش و پرورش می‌توان به فراز و نشیب‌های این طرح پی‌برد البته از دید اعضای کمیسیون آموزش، کارشناسی دقیقی در این طرح صورت نگرفته است و نیاز به تأمل بیشتری دارد. 

وی با بیان اینکه معلم با کار کیفی و ارزش‌گذاری درست موافق است نه با کم‌کاری، تأکید کرد: آموزش و پرورش باید با سرمایه‌گذاری بیشتر به معلم و دانش‌آموزان کمک کند نه اینکه وقت را از دانش‌آموز بگیرد؛ این عمل حرکت علمی نیست و به همین دلیل آموزش و پرورش باید نسبت به طرح و برنامه‌ها با یک برنامه‌ریزی عمیق‌تری نگاه کند.        

* جایگزین شدن پیش‌دبستانی به جای پیش‌دانشگاهی

فیاضی، حذف پیش دانشگاهی را مثبت تلقی کرد و اظهار داشت: مقرر شده بود به جای حذف پیش‌دانشگاهی، پیش‌دبستانی جایگزین شود که در سند تحول بنیادین آموزش، لازم التعلیم از سن 5 سال مشخص شده است اما اکنون آموزش و پرورش سن 6 سال را به عنوان لازم التعلیم می‌شناسد که نیاز به بررسی بیشتری است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش معتقد است که دوره پیش دانشگاهی جزئی از دوره آموزشی دانشگاه است و باید به آموزش عالی واگذار شود، عنوان کرد: زمانی که دانش‌آموز دیپلم می‌گیرد به واسطه گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی کسر واحد یا دانش او حل می‌شود و این از وظایف آموزش عالی است.

عضو کیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با جایگزین شدن دوره پیش‌دبستانی به جای دوره پیش‌دانشگاهی، یک سال زودتر به سراغ بچه‌ها رفته و خمیر مایه وجودی کودکان را در زمان بهتری به دست می‌گیریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد